La o șuetă cu Aleka & Andrei de la Nomonym
Saluti! Emi aici, gazda ta și de data asta. Iubesc oamenii cu povești, călătoriile în care mă redescopăr, filmele și cărțile care „își merită banii”, umorul salvator și cafeaua de specialitate.
Saluti!
aici, gazda ta și de data asta. Iubesc oamenii cu povești, călătoriile în care mă redescopăr, filmele și cărțile care „își merită banii” și umorul salvator. A, și ar mai fi ceva. Specialty coffee, da, da! Și ne-am adunat astăzi tot aici pentru o cafeluța bună de tot, yummy-yummy, om-nom-nom, pe care o dă de gol chiar numele prăjitoriei, Nomonym. Sau un loc gata să te inunde cu povești de prietenie și cafea de specialitate.Cafeneaua mea preferată din București este… greu de zis
A fost o vreme când erau cartierul și cafeneaua. Și alte câteva improvizații de mese proptite lângă buticuri. Acum, dacă te pui într-o zi să numeri câte cafenele și barista sunt în București, îți trebuie un caiet studențesc de 100 file.
Și oricât de mult ți-ai dori, nu o să reușești să ajungi la toate și să faci marea descoperire - cafeneaua mea preferată din București este... Și asta nu din rea voință, ci din lipsă de timp și pentru că nu ai treabă chiar pe toate străduțele și prin toate coclaurile. Bine, sau ai mai putea să le treci pragul în totalitate prin combinări de n luate câte k. Dar nu știu ce farmec ar mai avea.
Cum am ajuns la Nomonym
În schimb, poți liniștit să îți faci un top cu cele mai mișto pe care le-ai testat în drumurile tale. De când am readerat la clasa muncitoare din zona lor, mă împiedic tot mai des de Nomonym. Un loc tare fain de care sunt responsabili, în ordinea alfabetică și a numerelor de pe tricou, Andrei Szabo & Aleka Sarah Vlădăreanu.
Pe Aleka am cunoscut-o mai bine și am stat pe-ndelete la povești într-o seară din prima vară de pandemie. Ne plângeam că nu putem călători, dar ne consolam cu ideea că avem ocazia să colindăm țara și să ne bucurăm de ce mai găsim frumos și pe la noi. Să ne înțelegem, vorbim de locurile care și-au păstrat din autenticitate și care nu au atins încă prețuri nesimțite.
Tot în august 2020, Aleka îmi povestea cum urmează să deschidă Nomonym, cafenea și prăjitorie, să aducă o gamă variată de cafea și să ofere această experiență mai departe către oricine își dorea, fie să comande pentru acasă, fie pentru cafenea, la noi în țară sau chiar și dincolo de granițe.
Pe Andrei l-am cunoscut la începutul anului trecut la o avanpremieră de film, sunt și ei cinefili de-ai mei. ;) Iar înainte de a-i cunoaște pe amândoi, apucasem să merg la Nomonym de două ori.
Chiar dacă mă abat puțin din drumul meu de la metrou către birou, ce mi-a plăcut și m-a făcut să revin este tocmai faptul că ei mi-au povestit cum nu își doresc să fie un must go pe harta cafenelelor din București, pentru cei de-aici sau pentru străini, pentru că astfel Nomonym și-ar pierde din autenticitate.
Pe lângă prăjitorie, își doresc să rămână o cafenea a oamenilor din cartier, care să se simtă ca într-o comunitate ori de câte ori vin, fie că e 8 dimineața înainte de birou, puțin mai târziu, la 10, când ies mămicile cu toddlerii lor, ori la cafeaua de după prânz. Iar pentru mine tocmai asta îi dă acel #jenesaisquoi care mă va face să revin, să observ și să mă bucur atunci când sunt din nou prin zonă.
Dar nu înseamnă că dacă în drumurile tale vei ajunge din întâmplare sau în mod planificat pe la Nomonym nu te vor primi cu brațele deschise. Așa că te încurajez să nu treci fluierând pe lângă cafenea atunci când o zărești. Aș spune chiar că nu ai voie să o ratezi. ;)
Cel mai bun moment să-ți deschizi o prăjitorie era înainte de pandemie. Al doilea cel mai bun moment a fost chiar în pandemie. Cu toate acestea, îmi imaginez că nu a fost chiar floare la ureche.
Ce credeți că a fost de cel mai mare ajutor pentru ca lucrurile să meargă atât de bine la Nomonym?
Aleka: De departe cel mai mare ajutor a fost faptul că Andrei e un profesionist cu peste 10 ani experiență în domeniul cafelei de specialitate și chiar face o cafea grozavă, fie că e vorba de prăjirea sau prepararea ei. Degeaba investești într-o cafenea drăguță, dacă produsul nu este pe măsură.
Cred că cel puțin în primul an în care v-ați deschis prăjitoria nici nu s-a pus problema de vreo aroganță gen vacanță, nu mai zic de vreun city break. Cum ați umplut acest gol înainte să călătoriți din nou?
Aleka: Daaa, timp de 2 ani nu am avut nici măcar zile libere, darmite vacanțe. Lucram de luni până duminică inclusiv, fără pauză. Doar de prima zi de Crăciun și de Paște aveam închis. În rest, deschis, petreceam toate zilele alături de comunitatea noastră. Sincer, a fost o perioadă frumoasă, dar intensă, care ne-a obosit mult. Ce ne-au ajutat mult au fost plimbările dese (locuim aproape de parcul Kiseleff), iar după ce ne-am găsit baristas, am reînceput călătoriile noastre prin lume, de data asta pentru promovarea cafelei prăjite de noi.
Aleka Sarah Vlădăreanu, co-owner Nomonym
Un stand-upper contemporan spune cam așa: Cu cât e cafeneaua mai mică, cu atât e și cafeaua mai bună.
Locația este mică, dar aerisită, se stă preț de-o cafea și înăuntru, dar și afară și au unele dintre cele mai instagramabile măsuțe evăr. Aviz cititorilor: Să nu ziceți că nu v-am zis ;)
Sunt curioasă, cum faceți când trec cei de la 321sport sau mariosportclub pe la voi după o tură de alergare? Că nu sunt deloc puțini.
Aleka: E funny, dar în specialty coffee chiar așa e, de obicei cea mai bună cafea o găsești în cafenele mici. Motivul e unul concret: cafeaua e constantă într-un loc cu bar mic și un barista sau doi care o prepară. Cu cât e mai mare locul, cu atât ai nevoie de mai multe produse pentru a-l susține (sucuri, băuturi alcoolice, meniu de mâncare etc.), deci ai nevoie de mai mulți angajați. Mai mulți baristas înseamnă inevitabil discrepanțe în prepararea cafelei. De aceea locurile mici au de obicei tot ce e nevoie pentru o cafea corectă și bună.
Andrei: De aceea credem că având un spațiu mic este de fapt un atu. Noi l-am gândit de la bun început ca un showroom al prăjitoriei, locul unde poți încerca originile prăjite de noi, pe care le poți cumpăra pentru acasă. Lumea cred că știe sau a înțeles asta și, chiar dacă vin în grupuri mari, au răbdare să-și primească băutura comandată, știind că va fi ce trebuie.
Statul într-un garaj nu te face mașină, cum nici mersul la biserică nu te face credincios și nici o căciulă de astrahan nu te face solist de muzică populară. La fel cum nici statul dincolo de barul unei cafenele nu te face barista. Cum furați voi meserie când nu sunteți la cafenea?
Aleka: Andrei este deja doxă la capitolul ăsta, așa că mai degrabă fură alții meserie de la el, așa cum fac eu în fiecare zi. :)) În călătoriile noastre sau la evenimente de specialitate încercăm să ne dăm seama de obiceiurile de consum ale oamenilor, pentru a le oferi spre testare cafeaua noastră.
De când v-ați luat această responsabilitate de furnizor de specialty coffee pe umerii voștri, știu sigur că treceți și pe la Two by Two. La ce alte cafenele mai sunteți așteptați fix ca pe Moș Crăciun?
Andrei: Ne bucurăm tare mult că multe business-uri din București și, în general, România, au fost deschiși să încerce și cafeaua noastră și că ne-au devenit clienți. În acest moment oferim cafea în unele dintre cele mai bune specialty coffee shops, precum Two Minutes, în bistro-uri renumite ca Baristro, dar și în locații precum Berliner Donuts și Bar Ton, și magazinele Ototo. Iar de anul trecut am început să vindem din ce în ce mai mult extern, în Europa, dar și în UAE.
Andrei Szabo, co-owner Nomonym
S-au făcut glume, meme, reel-uri și tiktok-uri pe tema asta #bunădimineațasufletefrumoase plus alte variațiuni pe aceeași temă #sporlacafeluță #cafeluțacunoroc. Voi aveți un fel anume de a face aceste urări în #NOMOfam?
Aleka: Haha, daaaaa :)) Pentru că la noi e totul despre bobițe (aka boabe de cafea, pentru că suntem prăjitorie), anunțăm zilnic lumea ce origine avem ”pe, în și pe lângă râșniță”. Știu că mulți nu vor înțelege, dar IYKYK. 😅
Se spune că atunci când sunt deja 2 oameni care pornesc o afacere, lucrurile se complică. Și aici mă refer la decor, alegerea ceștilor de cafea și a tipurilor de lapte și patiserii aduse și orânduite dincoace de bar.
Presimt că la voi nu a fost așa și fiecare a fost responsabil de câte ceva, fără loop-uri de screenshot-uri, idei trăsnite și poll-uri interminabile. Deși aș putea intui cine a cotrobăit pe Pinterest și cine a făcut drumuri la ANAF, recunoașteți voi singuri, care a fost responsabilitatea fiecăruia?
Aleka: Haha, a fost un proiect total atipic, să-ți spun sincer. Ai crede că eu am luat toate deciziile creative, însă nu e chiar așa. În primul și-n primul rând, am avut o super echipă de arhitecte în cap cu Ana Maria Oancea, care s-a ocupat de design, idei, culori, materiale, dar și de brandingul Nomonym. Însă, de exemplu, culoarea prăjitorului a fost aleasă de Andrei, la fel și cănile noastre, pentru că deși sunt frumoase, le-a ales special pentru cum percepi gustul cafelei din ele. Iar eu la început m-am ocupat în mare parte de strategia de promovare, de social media, de alegerea produselor extra din meniu, și de autorizarea cafenelei.
Dar acum? Ce scrie în fișa postului a fiecăruia și cum vă împărțiți, grosso modo, trebușoara? Pare mai puțină când folosim diminutive.
Aleka: Sincer, sunt așa multe task-uri (și joburi în sine), încât nu știu de unde să încep. :)) Suntem în primul rând full time baristas. Pe lângă asta, eu mă ocup de partea de sales și new business & products, de social media și PR, de viitorul website, de facturarea, ambalarea și pregătirea comenzilor. Andrei se ocupă de aprovizionarea și achiziția cafelei verzi, de prăjirea ei, de traininguri cu viitori baristi, de partea de contabilitate.
Odată ce e ești antreprenor, partea bună e că îți alegi cu mult mai multă atenție cu cine lucrezi. A fost greu să vă hotărâți pe cine luați în barcă în materie de furnizori, dar și barista?
Andrei: Pe partea de furnizori, nu e așa dificil, însă la capitolul baristi e din ce în ce mai greu. Nu prea se mai găsesc oameni cu viziune de viitor, cei tineri nu fac asta din pasiune și vor doar short term benefits. Noi avem nevoie de the best of the best, sau măcar de oameni pasionați care vor să-și aprofundeze cunoștințele în materie de cafea de specialitate, pentru a oferi ce-i mai bun clientului final.
Ce sfat le-ați da învățăceilor înainte să se înhame la drumul mare, acest HoReCa - pe numele său de scenă?
Andrei: Să știe neapărat în ce se bagă.😅 Adică să nu își deschidă cafenea până nu știu cu adevărat să facă cafea sau până nu au experiența necesară în bar. Și neapărat să se documenteze despre legile din Ro, pentru că din păcate statul nu îi ajută deloc pe cei mici.
Care este a doua cafenea preferată, după Nomonym, de la noi sau de pe unde ați mai acostat voi în țările calde?
Aleka: În București mergem mereu cu drag la Two Minutes (chiar și dinainte să aibă cafea de la noi), Zissou și Baristro (au un brunch de nota 10). Și la vecinii noștri, Saint Roastery ne place. Trebuie să îi menționăm și pe Diad Coffee Shop din Ploiești, care fac o treabă grozavă. Iar în străinătate, avem o listă luuungă, însă ne-au impresionat Substance în Paris și April în Copenhaga.
Specialty coffee avem, sweet corner avem, cafea prăjită, boabe sau râșnită, de luat pentru acasă sau pentru cafenea avem. Ne puteți spune din culise ce mai pregătiți la Nomonym?
Aleka: Cu mare întârziere, pot spune că va fi gata anul acesta website-ul și shop-ul online. Știu că multă lume l-a așteptat, și ne-a fost foarte greu să ne ocupăm mai din timp de el, însă va fi în sfârșit gata și cu ocazia asta vom pregăti multe surprize. 😀
Hakuna matata
Iată de ce nu merită neapărat să te încăpățânezi pentru nu-știu-ce franciză cu ștaif ca să ai o cafenea mișto. Pentru că s-ar putea să riști prea mult pentru o cafea de calitate îndoielnică. Lucrurile se pot face și altfel, și încă prea bine. Nomonym e dovada vie.
Mă iertați că o spun cu voi de față, dar trebuie să știți că sunteți de neoprit. Dacă ați reușit să porniți un business în plină pandemie și la 3 anișori deja zbârnâie, nu știu ce altă dovadă vă mai trebuie. ;)
Bonus pentru cafegii: Dacă ai suflet de explorator și o iei la pas în zona Ștefan cel Mare - Obor, poți imortaliza și graffiti-ul cu David Popovici, marca Sweet Damage Crew. Instagramabil și el. În general, un om cu prea mult bun simț și în detaliu un sportiv asemenea. Sau în ce ordine vrei tu.
Acestea fiind spuse, numa' bine, rău la nime'!